پلتفرم دیجیتال صنعت‌غذا و نوشیدنی ایران

طرز تهیه املت فرانسوی

6 دقیقه

صبحانه، مهمترین وعده غذایی روز است. آن را از دست ندهید! امروزه که بچه‌ها در بین انبوهی از غذا‌های فرآوری‌شده و ناسالم بزرگ می‌شوند، ایجاد عادت‌های غذایی سالم و صبحانه خوردن در آن‌ها از همیشه سخت‌تر شده است. مادران هم چاره‌ای جز رنگین چیدن سفره‌های غذایی با خوراکی‌های سالم ندارند. اگر به خوردن صبحانه گرم علاقه دارید یا می‌خواهید با ترفند جدید به بچه خود تخم‌مرغ بدهید، طرز تهیه املت فرانسوی را یاد بگیرید و صبح‌ها نوش جان کنید.

املت جزو اصلی صبحانه بسیاری از مردم در سراسر جهان است. املت‌ها با تخم‌مرغ و ترکیبات متنوعی از پنیر و سبزیجات درست می‌شوند و به دلیل داشتن مواد مغذی یک گزینه عالی برای پرکردن ظرف خالی انرژی ما در اول صبح هستند. آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که اولین‌بار چه کسی این غذای سبک و سریع را کشف کرد؟ منشأ اصلی املت مشخص نیست، اما بسیاری این غذا را فرانسوی می‌دانند. از طرف دیگر، گروهی این غذا را به رومی‌ها نسبت می‌دهند. در زمان‌های قدیم، رومیان تخم‌مرغ را با عسل ترکیب کرده و به آن “ovemele” می‌گفتند. این میزان شباهت اسمی گروهی را متقاعد کرده که املت، ریشه رومی دارد.

گروهی دیگر فکر می‌کنند این شباهت املت و ovemele فقط یک تصادف است و همچنان به ریشه فرانسوی این غذا اصرار دارند. این گروه، املت را به لغت فرانسوی “amelette”  مربوط می‌دانند. به‌هرحال، این غذای خوشمزه و راحت چه فرانسوی باشد چه رومی و یا چه مربوط به ناپلئون بناپارت باشد، با دستورالعمل‌های مختلفی در کشور‌های مختلف پخت می‌شود. در این مطلب از مجله فودکس با طرز تهیه املت فرانسوی خوشمزه آشنا می‌شوید.

طرز تهیه املت فرانسوی

طرز تهیه املت فرانسوی ساده یا کلاسیک

ظاهر بیرونی املت کلاسیک صاف و ابریشمی است. رنگ سطح خارجی املت کلاسیک در مواقعی به قهوه‌ای کم‌رنگ متمایل است، اما سطح داخلی آن لطیف، نرم و آبدار است. تکنیک درست‌کردن املت فرانسوی ساده را باید هر آشپزی یاد بگیرد.

مواد لازم:

تخم‌مرغ: 3 عدد

نمک کوشر: 1/4 قاشق چایخوری

آب سرد: نصف قاشق چایخوری

کره بدون نمک: 2 قاشق غذاخوری

طرز پخت املت فرانسوی

تخم‌مرغ، نمک و آب را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. یک تا دو دقیقه با دست یا همزن تخم‌مرغ‌ها را به میزانی هم زده که خبری از سفیده تخم‌مرغ نباشد.

یک یا نصف قاشق غذاخوری کره را در یک تابه نچسب بیندازید و روی حرارت متوسط گرم کنید. به‌محض گرم‌شدن کره و قبل از قل‌قل‌کردن آن، تخم‌مرغ‌های همزده را به آن اضافه کنید. مخلوط کف تابه را با یک قاشق نچسب به‌صورت دایره‌وار هم بزنید و تخم‌مرغ‌ها را بلند کرده و کناره‌ها را بتراشید. به این کار تا زمان آماده‌شدن املت فرانسوی ادامه دهید.

طرز تهیه املت فرانسوی

حرارت را کم کنید. با کاردک سطح آن را صاف کنید تا تخم‌مرغ پخته نشده در سراسر ماهیتابه پخش شود. این‌قدر این کار را ادامه دهید تا املت شما سطحی صاف و یکنواخت پیدا کند. بلافاصله بعد از اینکه حس کردید سطح املت از حالت خامی درآمده، آن را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله باید با دقت املت درست شده را با استفاده از کاردک لوله کنید و به شکل استوانه درآورید. با استفاده از یک کاردک و به‌آرامی این کار را انجام دهید. بعد از لوله کردن املت، بخش باقی‌مانده کره را به آن اضافه کنید تا زیر املت فرانسوی ذوب شود.

املت لوله شده را آهسته به انتهای تابه بیاورید، سپس خیلی آرام آن را به ظرف منتقل کنید. املت فرانسوی ساده خیلی نرم و لطیف است، بنابراین برای انتقال به بشقاب مواظب ترک خوردن آن باشید.

به نظر شما، املت جزو خوراکی‌های محبوب نوجوانان است یا نه؟

طرز تهیه املت فرانسوی

طرز تهیه املت فرانسوی رژیمی

املت فرانسوی به دلیل میزان تخم‌مرغی که دارد، صبحانه‌ای با پروتئین بالا به‌حساب می‌آید. میزان مصرف پروتئین در رژیم غذایی افراد ورزشکار و افرادی که در مسیر کاهش وزن هستند اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر، در طرز تهیه املت فرانسوی ساده، کره وجود دارد. پس املت فرانسوی رژیمی باید فاقد کره باشد.

طرز تهیه املت فرانسوی ساده را نگاهی بیندازید. میزان استفاده از تخم‌مرغ‌ها در املت فرانسوی رژیمی متفاوت است. در این مرحله، از یک تخم‌مرغ کامل و دو عدد سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید. همچنین داغ بودن زیاد تابه کار کره را در این مدل املت انجام می‌دهد. فقط انتظار نداشته باشید املت مثل مدل کلاسیک به‌راحتی از تابه جدا شود. معمولاً در بشقاب سرو املت فرانسوی، میوه یا ترکیباتی کنار بشقاب می‌گذارند. میوه‌های کم‌کالری و سبزی‌ها بهترین انتخاب در کنار املت فرانسوی رژیمی هستند.

طرز تهیه املت فرانسوی

بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود از کنجد استفاده می‌کنند، اما کنجد، نهمین ماده آلرژی‌زای اصلی در آمریکا شناخته شد! این خبر می‌تواند یک هشدار باشد تا در مصرف این ماده مغذی بیشتر احتیاط کنید.

طرز تهیه املت فرانسوی با قارچ

افزودن قارچ به املت فرانسوی باعث ایجاد تنوع در طرز تهیه املت فرانسوی می‌شود. همچنین پروتئین قارچ مکمل پروتئین تخم‌مرغ شده و یک غذای سالم و پرانرژی برای صبحانه می‌شود. نکته مهم این مدل املت، تفت دادن قارچ‌ها در اولین مرحله است. بعد از بخار شدن آب قارچ بقیه مراحل را مانند طرز تهیه املت کلاسیک انجام دهید.

طرز تهیه املت فرانسوی

طرز تهیه املت فرانسوی با نان تست

با استفاده از این شیوه، املت فرانسوی شبیه ساندویچ شده و حمل آن آسان است. املت فرانسوی با نان تست، یک صبحانه یا میان‌وعده عالی در سفر و تفریحات نیم‌روزی است. مراحل درست‌کردن املت فرانسوی ساده را انجام دهید، همزمان با اضافه کردن تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ به تابه داغ، نان تست را نیز در تخم‌مرغ غوطه‌ور کنید. در مرحله بعد، با استفاده از کاردک، دو طرف املت تخم‌مرغی را دور نون بپیچید. املت ساندویچی شما آماده است! می‌توانید با اضافه‌کردن کمی پنیر چدار به این مخلوط، صبحانه‌ای لذیذ‌تر داشته باشید. املت فرانسوی جزء غذاهای نونی و ساندویچی به جساب می‌آید که به راحتی آماده می‌شود.

طرز تهیه املت فرانسوی

طرز تهیه املت فرانسوی با سوسیس

بعضی از شب‌ها، تصمیم‌گیری درباره اینکه شام چه بخوریم خیلی سخت می‌شود. مواد اولیه املت فرانسوی با سوسیس، تفاوت‌هایی با مواد اولیه املت کلاسیک دارد. در این نوع املت به‌جای کره از روغن زیتون استفاده شده و علاوه بر سوسیس، مقداری پنیر نیز به مواد اضافه می‌شود.

طرز تهیه املت فرانسوی با سوسیس بسیار به مدل کلاسیک آن شبیه است. در صورت انتخاب این مدل، بعد از ریختن تخم‌مرغ‌ها به کف تابه، سوسیس و پنیر را اضافه کنید. بعد از اضافه‌کردن این ترکیبات به تخم‌مرغ، مخلوط را هم بزنید و مثل روش کلاسیک آن را بپزید.

خواندن مقاله معیار‌های جدید سازمان بهداشت جهانی برای مصرف نمک از مجله فودکس، شما را با میزان درست مصرف نمک آشنا می‌کند.

طرز تهیه املت فرانسوی

حرف آخر

صبحانه خوردن و تأمین انرژی بلافاصله بعد از بیدارشدن، نقش مهمی در سلامت افراد دارد. انتخاب غذا‌هایی با پروتئین کافی برای کل روز به ما انرژی می‌دهد. املت فرانسوی به دلیل دستور پخت ساده و مواد اولیه قابل‌دسترس، یک گزینه خوب برای انتخاب صبحانه است. طرز تهیه املت فرانسوی ساده را یاد بگیرید و با توجه ‌به ترکیبات دلخواه خود، مدل‌های مختلف املت فرانسوی را درست کنید. اگر تجربه‌ای در زمینه پخت انواع املت دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک گذارید.

سؤالات متداول

تفاوت املت فرانسوی کلاسیک با املت فرانسوی نان تست چیست؟

مراحل درست‌کردن این دو شبیه به هم است، فقط در املت فرانسوی بعد از اضافه‌کردن نان تست به مایع تخم‌مرغ، آن را به‌صورت ساندویچی درست می‌کنیم.

مواد موردنیاز برای پخت املت فرانسوی ساده چیست؟

تخم‌مرغ، نمک کوشر، آب سرد و کره از مواد اولیه ساده و قابل‌دسترس پخت املت فرانسوی ساده است.

اولین بار املت فرانسوی در کجای جهان درست شد؟

تفاهمی بر سر این موضوع وجود ندارد. عده‌ای آن را به فرانسه و گروه دیگر به روم مربوط می‌دانند، اما حدس‌هایی هم درباره تعلق این غذا به دوران ناپلئون بناپارت زده شده است.

اشتراگ گذاری مطلب

با اشتراک در خبرنامه فودکس، همیشه در جریان جدیدترین اخبار و ترندهای تغذیه و سلامتی قرار بگیرید.

درباره ما

ما در فودکس ایران برای خود ماموریتی تعریف کرده‌ایم.ماموریتی دو سویه که از یک سو در جهت تولید و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و متمایز به صنعتگران صنایع غذایی‌ونوشیدنی و صنایع وابسته تلاش می‌کند.و از یک سو در جهت ارتقای دانش مصرف کننده نسبت به تغذیه سالم در تلاش است.

برندهای محبوب غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

فرم درخواست حضور در فروشگاه صنعت غذا و نوشیدنی

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دریـــــافت کــاتالـــــوگ دیجیتال

فرم درخواست مشارکت در برنامه با متخصصان غذا ونوشیدنی

"*" indicates required fields

Max. file size: 128 MB.
در برند غذا و نوشیدنی
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دریـــــافت کــاتالـــــوگ دیجیتال