پلتفرم دیجیتال صنعت‌غذا و نوشیدنی ایران

7 ترند داغ غذاونوشیدنی در سال 2022

8 دقیقه
ترند داغ غذاونوشیدنی در سال 2022

با آغاز سال 2022 و نیز کمرنگ شدن کووید19، بسیاری از مردم به شروعی تازه امیدوارند؛ اما به گزارش مجله Fooddive، همه‌گیری همچنان در شکل دادن به روند غذا و نوشیدنی نقش مهمی ایفا خواهد ‌کرد. اثرات این ویروس بر زندگی ما، به‌ویژه در بخش رفاه و سلامت، قابل‌توجه و ماندگار خواهد بود.

گوشت گیاهی، که در دو سال گذشته، رشد چشمگیری را تجربه کرده، با بهبود شکل و بافت خود به پیشرفت و تکامل ادامه خواهد داد. نسل Z (متولدین بین سال‌های 1997 تا 2012) که در آستانه ورود به دوران بزرگسالی قرار گرفته و با توجه به علاقه‌ای که به استفاده از منابع غذایی پایدار، پایبند به اصول اخلاقی و نیز غذاهای محلی داشته، بر شکل‌گیری ترندهای غذایی تاثیر خواهند داشت. در کل، توجه به کاهش تاثیر موادغذایی بر محیط‌زیست و نیز کشف مواد خوراکی خارق‌العاده همچنان موضوعاتی مهم در ترند غذا و نوشیدنی سال جدید هستند. در این مطلب از مجله فودکس، با بررسی ترندهای جهانی مواد غذایی و نوشیدنی در سال 2022، همراه ما باشید!

شیر جایگزین شیر لبنی، به تجارتی سودآور تبدیل می‌شود!

شیر غیرلبنی، مثل شیر به دست‌‌آمده از جودوسر، در سالیان اخیر نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های پیش‌رو، شیر گیاهی به تجارتی بزرگ و سودآور تبدیل شود. این نوع شیر محدود به جودوسر نبوده و اخیرا محصولی با عنوان شیر سیب‌زمینی تولید شده و گفته می‌شود که ترکیب شیر سیب‌زمینی با قهوه، مزه‌ی جالبی داشته و نیز این محصول در مقایسه با جودوسر بهینه‌تر بوده و آب و مواد مغذی کمتری برای کشت آن صرف می‌شود. در نتیجه این محصول مورد توجه دغدغه‌مندان محیط‌زیست و نیز مدعیان برتری محصولات غیرلبنی قرار گرفته است. با توجه به آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی که به گاو تزریق می‌شود، بسیاری از افراد تمایل بیشتری به استفاده از محصولات غیرلبنی پیدا کرده‌اند که انواع شیرهای جایگزین، ترکیب شیر نخودسبز و جودوسر، شیر بادام‌زمینی و نارگیل را شامل می‌‌شود.

شکلات وگان پررنگ‌تر از قبل بر صحنه حاضر می‌شود!

شکلات گیاهی محصول جدیدی نیست، اما انتظار می‌رود این محصول که تابه‌حال در حاشیه قرار گرفته و تنها طرفداران خاص خود را دارد، در سال جدید به جریان و صحنه اصلی بازی شکلات‌ها وارد شود! در سال 2021، شرکت نستله (Nestlé) از شکلات کیت کت گیاهی خود رونمایی کرد و نیز هرشیز (Hershey’s)_ یک شرکت صنایع غذایی در آمریکا_ نوعی شکلات گیاهی تهیه‌شده از شیر جودوسر تولید کرد. در ادامه‌ی این مسیر، شرکت لیندت (Lindt) نیز در ژانویه امسال، از دو مدل شکلات گیاهی جدید رونمایی کرد! و جالبتر از آن اقدام برند شکلات‌های لوکس Firetree بود که در سال جدید، 5 نوع شکلات وگان معرفی کرده است.

نسل Z برای تصاحب آماده می‌شود!

نسل Z که به متولدین بین سال‌های 1997 تا 2012 اطلاق می‌شود، در آستانه بزرگسالی هستند و بارب استوکی، رئیس و مدیر ارشد ماتسون (Mattson)، در مورد این نسل معتقد است که دیدگاه کاملا نو و تازه ایشان درباره جامعه و محیط‌زیست، احتمالا به تغییراتی بزرگ در تجارت مواد غذایی خواهد انجامید. او در ادامه گفت: “من فکر می‌کنم که این نسل همه چیز را از پایین به بالا هدایت خواهد کرد. آنها نسبت به اتفاقاتی که روی کره زمین می‌افتد، دغدغه نسلی دارند.”

در سال 2018، یک مطالعه نشان داد که نسل Z بین 29 تا 143 میلیارد دلار قدرت خرید دارند و این در حالی‌ست که طبق نظرسنجی و گزارش پیپر سندلر (piper sandler)، مصرف‌کنندگان این نسل در بهار گذشته اظهار داشتند که “غذا در اولویت هزینه‌های آنها قرار دارد” و ایشان به پایداری منابع غذایی، ارزش تغذیه‌ای و نیز اصول اخلاقی شرکتی که خوراکی ایشان را تولید می‌کند، اهمیت و توجه بیشتری دارند.

شرکت غذایی Impossible Foods که تولید‌کننده گوشت گیاهی است، به رفتار و نظرات نسل Z توجه ویژه داشته و معتقد است که مصرف‌کنندگان جوان‌تر به منظور حفظ محیط‌زیست، به احتمال زیاد به گوشت گیاهی روی خواهند آورد و گوشت حیوانی کمتری مصرف خواهند کرد.

طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط همین شرکت، نسل Z نسبت به متوقف‌کردن روند گرم‌شدن زمین خوش‌بین بوده و حدود 73درصد ایشان باور داشتند که از طریق انتخاب‌های شخصی می‌توان در این روند تغییر ایجاد کرد. بعد از اینکه این گروه جوان، بیانیه‌ای در رابطه با تاثیر دامپروری بر آب‌وهوای زمین مطالعه کردند، 78درصد ایشان به اهمیت کاهش پرورش گاو و استفاده کمتر از گوشت این حیوان اذعان داشتند.

استوکی در ادامه افزود: این همه‌گیری برای همه درس بود که اگر در این زنجیره‌های عرضه طولانی و انعطاف‌ناپذیر خللی وارد شود، چه پیش خواهد آمد! این اتفاق در مصرف‌کنندگان، این تمایل را تقویت کرد که بدانند غذایشان از کجا به‌دست می‌آید و نیز باعث شد ردپای این زنجیره‌های عرضه طولانی بر محیط‌زیست، بیش از پیش به چشم بیاید.

البته شاید برخی از غذاهای تهیه شده از طریق فناوری های جدید، در نظر مصرف‌کننده سنتی و قدیمی‌تر عجیب باشد، اما به گفته استوکی، نسل Z به غذاهای نوآورانه و صنایع غذایی جدید کمک خواهند کرد تا در کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت در بازار موفق شوند. او دراین‌باره گفت: “این صنایع قرار است افرادی را کنار خود داشته باشد که بسیار هیجان‌زده هستند. افراد نسل Z واقعا بر حفظ میحط‌زیست متمرکزند، چراکه همانطور که رشد می‌کنند باید به‌هم‌ریختگی‌ای که ما روی زمین به‌وجود آورده‌ایم را پاکسازی کنند.”

به نظر شما، مصرف‌کنندگان با چه معیاری مواد غذایی را انتخاب می‌کنند؟

گوشت گیاهی فرم جدیدی به خود می‌گیرد!

علی‌رغم برخی گزارش‌های به‌دست‌آمده از درآمد ناچیز تولیدکنندگان گوشت گیاهی، تحلیل‌گران معتقدند که صنایع غذایی فعال در این حوزه، در سال 2022 شاهد رشد چشمگیری خواهند بود. چند سال پیش، با ورود همبرگر و ناگت مرغ گیاهی، گوشت گیاهی مورد توجه عموم قرار گرفت و به ترندی داغ تبدیل شد؛ اما محصولاتی که رشد چشمگیر گوشت گیاهی در سالیان پیش‌رو را رقم خواهند زد، بسی متفاوت خواهند بود!

به گفته مسئولین مربوطه، محصولات مبتنی بر گوشت گیاهی جدید از مواد اولیه مختلف و با استفاده از فناوری‌های جدید و روش‌های مقایسه‌ای تولید خواهند شد. تاکنون گوشت گیاهی عمدتأ مبتنی بر مواداولیه‌ای چون سویا، گندم و نخودفرنگی بوده است، اما از این به بعد انتظار می‌رود مواد اولیه گوشت گیاهی نیز فرم و ظاهر جدیدی به خود بگیرند.

مصرف‌کنندگان می‌گویند که به انواع مزه، کارکرد و استفاده از پروتئین گیاهی در غذاهای خود علاقمند هستند و تولیدکنندگان بهتر است افق‌های پیش‌رو را در نظر گرفته و محصولات خود را گسترش دهند. تولیدکنندگان می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، گوشتی گیاهی تولید کنند که بسیار به واقعیت و درک همگان از گوشت شبیه باشد. در محصولات جدیدتر حتی می‌توان از چربی‌های گیاهی به منظور بهبود و ایجاد طعم و مزه‌ای واقعی‌تر استفاده کرد.

از جاذبه‌ها و دافعه‌های غذاهای گیاهی برای مصرف‌کنندگان خبر دارید؟

غذاهای سالم با اقبال بیشتری مواجه می‌شوند!

خطرات ناشی از بیماری کرونا، باعث شد مصرف‌کنندگان موادغذایی بیش‌ازپیش به اهمیت غذاهای سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن پی ببرند. به گفته شرکت تحقیقاتی فعال در صنایع غذا و نوشیدنی، توجه به تقویت ایمنی بدن از طریق مصرف غذاهای سالم، تقویت میکروبیوم و روی‌آوردن به رژیم‌های مغذی شخصی‌سازی شده درسال‌های پیش‌رو رشد خواهد کرد.

رژیم غذایی سالم در سلامت و ایمنی کلی بدن ما نقش مهمی ایفا می‌کند و غذایی که ما وارد بدن خود می‌کنیم مستقیمأ بر نحوه احساس و عملکرد بدن‌مان تاثیر می‌گذارد. این موضوع با همه‌گیری کرونا بیش‌ازقبل مورد توجه قرار گرفته و امید است مصرف‌کنندگان به غذاهای سالم اقبال بیشتری نشان دهند.

اگر به این نوع پیش‌بینی‌ها علاقمندید، مقاله 5 ترند صنعت غذایی در دوران پساکرونا را نیز مطالعه کنید.

آشپزی و تهیه موادغذایی در خانه همچنان با ما می‌ماند!

با همه‌گیرشدن کووید 19، بسیاری افراد عادات غذایی یا آماده‌سازی غذایی خود را تغییر دادند؛ اغلب به غذاهای خانگی روی آورده و سعی کردند “تجربه غذا خوردن در رستوران” را به نوعی در خانه خلق کنند. بسیاری از برندها حتی کیت‌های موادغذایی تولید و عرضه کردند و مردم این بسته بندی‌ها را تهیه و غذا را در خانه آماده می‌کردند.

به گفته رئیس بازاریابی کروگر (Kroger)_ یک شرکت خرده‌فروشی در آمریکا_ مردم از آشپزی و لذت تهیه‌ی غذا در خانه خوششان آمده و این عادت آمده است که بماند؛ چراکه راحت است، جنبه سرگرم‌کننده دارد و نیز به‌صرفه است! در طی چند سال گذشته، رستوران‌ها خود را با تغییر عادات غذایی مصرف‌کنندگان سازگار کردند و اگر قرار است در این منحنی بمانند، ناچار خواهند بود به این روند سازگاری ادامه دهند.

بد نیست این مقاله را نیز بخوانید؛ راهکارهای صنعت غذاونوشیدنی برای بقا در دوران پساکرونا.

فناوری‌ جدید به بهبود ایمنی و زنجیره تأمین موادغذایی می‌انجامد!

تولیدکنندگان موادغذایی به منظور پیگیری کیفیت مواداولیه، ایمنی محصول نهایی و نیز کنترل کیفیت شرایط محیطی حین نقل و انتقال محصولات، به استفاده از بلاکچین و سایر فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) روی خواهند آورد. بلاکچین قابلیت فزاینده‌ای برای کنترل مسائل ایمنی غذایی عرضه خواهد کرد.

علاوه‌براین، به گزارش سایت Fooddive.com، تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی، پس از همه‌گیری کرونا و کاهش نیروی کار، به منظور سرعت بخشیدن به کار و بهبود ایمنی محصولات به اتوماسیون و بهره‌گیری از “ربات‌ها” روی آورده‌اند.

تولیدکنندگان فعال در صنعت غذاونوشیدنی در حال حرکت به سمت عملکرد “هوشمندتر” هستند تا بتوانند عرضه محصول را افزایش داده و عملکرد خود را بهبود بخشند. فناوری‌های مربوط به اینترنت اشیا، شامل سنسورهایی هستند که داده‌ها را در مورد عملکرد دستگاه جمع‌آوری کرده و این داده‌ها با استفاده از برنامه‌های فضای ابری ارزیابی خواهند شد. با استفاده‌ از برنامه‌های دیگر نیز می‌توان عمر محصول در قفسه و وضعیت آن را بهتر پیگیری کرد.

آیا می‎دانید 3 فناوری که صنایع غذایی را متحول می کند، کدامند؟

حرف آخر

اثرات به‌جامانده از کرونا، همچنان بر همه چیز؛ از انتخاب وعده‌های غذایی توسط مصرف‌کنندگان گرفته تا توان تولیدکنندگان در پاسخ به تقاضا، تاثیر خواهد ‌داشت.

در طول دوران پاندمی، شرکت‌های غذایی و نوشیدنی (F&B) با چالش های باورنکردنی به‌ویژه در بخش تحویل و زنجیره تأمین مواجه شدند. با توجه به مقررات مربوط به حفظ فاصله اجتماعی، اغلب مردم حتی برای خرید اقلام غذایی خود به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین روی آوردند.

علاوه‌براین، محدودیت‌های مربوط به غذاخوردن در رستوران و فضای آزاد، باعث شد مردم بیشتر وعده‌های غذایی خود را در خانه تهیه و صرف کنند. با ادامه‌ی این همه‌گیری، شرکت‌های غذا و نوشیدنی شروع به ارزیابی زنجیره عرضه و مدل تجاری خود کرده و به سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های جدید و نوآورانه روی آوردند تا خود را انعطاف‌پذیر و چابک‌تر جلوه دهند. انتظار می‌رود، مصرف‌کنندگان مواد غذایی در سال جدید نسبت به خوردن غذای سالم و تأثیر آن بر محیط‌زیست هشیارتر شده و از کنار این موضوع بی‌اهمیت رد نشوند.

سوالات متدوال

آیا ترندهای غذایی جدید بر وضع موجود محیط‌زیست و گرم‌شدن کره زمین تاثیر می‌گذارد؟

بله! با استفاده کمتر از گوشت حیوانی، روی‌آوردن به محصولات تهیه‌شده از گیاهان و نیز دغدغه‌مند بودن نسل جدید (Gen Z) می‌توان نسبت به این موضوع امیدوار بود.

آیا با کمرنگ شدن پاندمی، عادات غذایی مردم به وضع قبلی بازمی‌گردد؟

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های شکل گرفته، تاثیری که کرونا بر نگرش و عادات غذایی ما داشته است، تا مدتها همراه‌مان خواهد بود. این بیماری، نه‌تنها برای مصرف‌کنندگان مواد غذایی، بلکه برای تولیدکنندگان نیز نکاتی پندآموز و درخور توجه داشت!

آیا صنایع غذایی در سال 2022، از فناوری‌ها و برنامه‌های نوآورانه بهره می‌برد؟

انتظار می‌رود که صنایع غذایی در بخش ایمنی غذا و کنترل کیفیت محصولات خود و به منظور تسریع فرآیند در زنجیره‌‌‌ی تأمین موادغذایی، به استفاده از فناوری‌ و تکنولوژی های جدید، چون بلاکچین و اینترنت اشیا روی آورند.

اشتراگ گذاری مطلب

با اشتراک در خبرنامه فودکس، همیشه در جریان جدیدترین اخبار و ترندهای تغذیه و سلامتی قرار بگیرید.

درباره ما

ما در فودکس ایران برای خود ماموریتی تعریف کرده‌ایم.ماموریتی دو سویه که از یک سو در جهت تولید و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و متمایز به صنعتگران صنایع غذایی‌ونوشیدنی و صنایع وابسته تلاش می‌کند.و از یک سو در جهت ارتقای دانش مصرف کننده نسبت به تغذیه سالم در تلاش است.

برندهای محبوب غذایی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

فرم درخواست حضور در فروشگاه صنعت غذا و نوشیدنی

"*" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دریـــــافت کــاتالـــــوگ دیجیتال

فرم درخواست مشارکت در برنامه با متخصصان غذا ونوشیدنی

"*" indicates required fields

Max. file size: 128 MB.
در برند غذا و نوشیدنی
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دریـــــافت کــاتالـــــوگ دیجیتال